Свого
часу оптимізація системи освіти не оминула Польщу, Естонію й ряд інших європейських
країн. А відтак і Україну. Цю тему нещодавно мені прокоментувала Ієва Калнінья - старший експерт Шведсько-Українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні».
Зі слів фахівця, освітня реформа у більшості країн Європи тривала десятиліття і ніколи не приносила
миттєвих результатів. Україні вона теж не принесе швидких змін, впевнена експертка, але реалізувати її потрібно, бо існуюча система вже давно себе
віджила.
Основні перестороги іноземка пов’язує з «якістю» українських вчителів. З
їхнім інтелектуальним і професійним розвиток, набуттям нового досвіду, що загалом
бажає кращого.
"П’ять
років я мешкала в Данії і мої племінниці там навчалися. – пригадує Ієва. –І от, коли вони вперше
пішли до школи, то батьків разом з вчителями запросили до директора. Керівник
закладу одразу дав їм завдання визначитися з цілями і результатами, які батьки хочуть
отримати від шкільної програми.
І тут важливо додати, що у Данії батьків максимально залучають до навчального
процесу. Школи там мають велику автономію. А відповідно всі освітні питання
вирішуються виключно на місцевому рівні, а не на державному, як це робиться в Україні".
Відпрацювавши у нас майже півтора року Ієва підсумовує, що у тих
об’єднаних громадах, де відбулося злиття навчальних закладів, діти почуваються
набагато комфортніше і розкутіше. Краще сприймають нові знання, і краще реагують на
нових вчителів.
А
от, для наприкладу у Латвії, звідки експертка родом, ситуація дещо інша, ніж у Данії. Там,
як вона відзначає, місцева влада
не закрила дрібні школи і це призводить до спаду якості освіти.
«У
Латвії, як і в Україні, вважають, що коли немає школи – немає села. Тому у
деяких селах ще й досі існують малокомплектні навчальні заклади. Але це лише сприяє розподілу і розриву між бідними і багатими, бо міські школи залишають
у своїх стінах тільки конкурентоздатних учнів, тоді як малоуспішних відправляють
на навчання у село, де вимоги до знань значно нищі» - розповідає іноземка.
З
її слів, така ситуація насправді нікому не потрібна, бо села поступово бідніють і зникають з мапи країни, тоді як відстань між заможними і незаможними постійно збільшується. Але цей вибір роблять батьки, вони ж і отримують відповідні результати.
Довідково:
Шведсько-український
проект «Підтримка децентралізації в Україні» вже півтора року реалізується у 18 областях України. Основна
його мета – надання партнерам практичної підтримки просування реформ в освіті
на основі досвіду Швеції та інших скандинавських країн.
Форми такого
співробітництва досить різні. Це й партнерські обміни, навчальні візити та
ознайомлення з відповідними закордонними моделями і практиками. Передача впевних знань і
досвіду.
Раз
на місяць експерти консультують об’єднанні ОТГ і проводять роботу з їхніми
фахівцями. Першим експериментальним регіоном
для них стала Хмельниччина, де знайшлися різні моделі об’єднаних
ОТГ. У тому числі сільські, міські й змішані громади, і навіть варіант «один район - одна громада». З кожною з них (з урахуванням їхніх особливостей) вибудована певна методологія співпраці.
Експерти аналізують ситуацію і радять, як правильно зробити ревізію в освіті і
створювати нові моделі, як вибудувати конструктивний діалог між навчальними
закладами і змінити їхнє життя на краще.
Немає коментарів:
Дописати коментар